Kundkännedom
Ja, banken kan behöva avsluta ditt konto då vi enligt lag inte får erbjuda våra produkter och tjänster till kunder som vi inte har tillräcklig kundkännedom om. Vid ett eventuellt avslut kommer vi att utbetala ditt innestående saldo till ditt registrerade motkonto
Om du inte vill svara på frågorna om kundkännedom kan vi inte erbjuda dig våra produkter och tjänster. Enligt penningtvättslagen får vi får inte tillhandahålla tjänster utan att ha god kundkännedom. För att kunna fortsätta att använda våra produkter och tjänster behöver du svara på våra frågor.
Det beror på vilka produkter du har, och om du till exempel har ett arbete som gör dig till PEP.
Banken måste uppdatera svaren med jämna mellanrum, för att säkerställa att informationen fortfarande stämmer. Om du svarat för samma konto nyligen så kanske något gått fel. Kontakta gärna oss i sådana fall så ska vi undersöka det.
Om en kund är att betrakta som en person i politiskt utsatt ställning måste banken vidta skärpta åtgärder. Det innebär att alltid ta reda på varifrån de tillgångar kommer som hanteras i en affärsförbindelse eller en enstaka transaktion.
En person i politiskt utsatt ställning, familjemedlemmar och kända medarbetare till denna person, anses genom sin position och sitt inflytande inneha en ställning som i sig utgör en risk för att utnyttjas för bland annat mutbrott.
Välj det svarsalternativ du tycker passar bäst, du som kund har tolkningsföreträde eftersom det är dina svar vi vill ha in.
Välj det svarsalternativ du tycker passar bäst, du som kund har tolkningsföreträde eftersom det är dina svar vi vill ha in.
Både du som vill bli ny kund och du som är befintlig kund behöver svara på våra kundkännedomsfrågor under hela kundrelationen.
Är du befintlig kund som inte vill svara på våra frågor, kan det hända att vi måste spärra produkter eller tjänster.
Ibland kan vi behöva ställa kompletterande frågor och kan då även behöva begära in olika typer av underlag från dig. Exempelvis från fastighetsförsäljning, arv eller lönespecifikationer.
Det är viktigt att du svarar på frågorna så snart som möjligt efter att vi uppmanat dig att svara på frågor. Om du inte gör det kommer du att få påminnelser via sms, e-post eller brev.
Kundkännedomsfrågor är frågor som ställs till kunder för att lära känna våra kunder och att säkerställa så att vi vet och förstår hur du förväntas använda våra tjänster.
Alla uppgifter vi får veta om dig omfattas av sekretess.
Har du inte svarat på dina kundkännedomsfrågor går det inte längre att använda mina sidor. Om du svarat och fortfarande inte har åtkomst så var vänligen och kontakta oss för felsökning.
Alla banker har en lagstadgad skyldighet att lära känna sina kunder och ibland krävs det att vi ställer frågor för att kunna göra det.