Kund som shoppat

Vi finns

För dig

Vi vill att du som kund ska känna dig trygg och välinformerad. Har du frågor eller funderingar finns vi alltid bara ett telefonsamtal bort.

Mina sidor 

På Mina sidor hittar du den samlade informationen om ditt privatlån eller sparande.

 

LOGGA IN

Vanliga ärenden för dig som har ett lån eller sparar hos oss

Ansök om tilläggslån

Tilläggslån

Har du ett välskött lån hos oss erbjuder vi dig att enkelt ansöka om en utökning av ditt befintliga lån. Du betalar ingen ny uppläggningsavgift och kan ansöka om ett totalt lånebelopp på 600.000 kr, inklusive ditt nuvarande lån. Om det totala lånebeloppet överstiger 400.000 kr krävs en medsökande.

Enda kravet för att ansöka är att du gjort minst 3 månadsbetalningar i följd.

ANSÖK OM ETT TILLÄGGSLÅN

Ansök om betalningsfri månad

Betalningsfri månad

Stora utgifter har en tendens att komma samtidigt. Då kan det vara skönt att veta att du har möjlighet att ansöka om två betalningsfria månader per år.

När du tar en betalningsfri månad kommer din kapitalskuld att öka något eftersom räntor och avgifter läggs till kapitalskulden. Även ditt månadsbelopp kommer att öka för att du ska kunna betala av hela lånet på samma tid som du bestämde när du tog lånet. För att utnyttja en betalningsfri månad behöver  du betalat dina tre senaste månadsbetalningar i tid och du kan inte registrera två månader i följd.

Logga in för at registrera en betalningsfri månad

Teckna Låneskydd

Låneskydd

Låneskydd är en frivillig försäkring som kan hjälpa dig med återbetalningen av ditt Nordax-lån om du skulle bli sjukskriven eller arbetslös. Vid dödsfall kan försäkringsersättning lämnas med upp till 410.000 kr. Klicka på länken nedan för att ansöka, läsa mer och ta del av försäkringsvillkor med undantag och begränsningar.

Läs mer och teckna låneskydd

  

Förlängd återbetalningstid

Få en lägre månadskostnad när du förlänger din återbetalningstid

Genom att förlänga din återbetalningstid får du en lägre månadskostnad. Det lägsta månadsbelopp du kan bli aviserad är 150 kr och en av låntagarna måste vara under 75 år när lånet slutbetalas. Tänk bara på att den totala kostnaden för lånet blir något högre när du förlänger återbetalningstiden.

Ansök om Autogiro

Autogiro

Betalar du med autogiro drar vi det aviserade beloppet från ditt konto den 28:e varje månad. Om den dagen infaller på en helgdag så görs dragningen närmaste bankdag före den 28:e. Skulle det av någon anledning inte fungera att dra pengar från ditt konto meddelar vi dig snarast så du inte missar betalningen.

Erbjudanden till dig som kund

Erbjudande till dig som kund

Vi gillar nöjda kunder och bryr oss om våra kunders situation. Av den enkla anledningen vill vi också hjälpa dig att göra genomtänkta val i vardagen. Därför försöker vi alltid hitta samarbetspartners som har bra erbjudanden till dig som är kund hos oss på Nordax. Nedan kan du läsa mer om några av våra samarbetspartners.

 

Vanliga ärenden för dig som är sparkund och saknar BankID

 

Spargris

Insättningar på ditt sparkonto

Insättningar görs till ditt Nordax kontonummer, de första fyra siffrorna är clearingnummer. Kontonumret hittar du när du loggar in på Mina sidor. De finns även på ditt kontobevis och annan korrespondens. Du kan sätta in totalt 950.000 kr hos oss. Bekräftelse på din insättning hittar du på Mina sidor.

Insättningsgarantin ger dig rätt till ersättning för de pengar du satt in, inklusive räntan fram tills garantin utlöses. Maximal ersättning uppgår till 950.000 kr. Pengarna utbetalas av Riksgälden inom 7 arbetsdagar från det att insättningsgarantin inträdde.

Besked om ränta och saldo

Besked om saldo och ränta

På Mina sidor kan du enkelt följa utvecklingen av ditt sparande.

I mitten av januari skickar vi ut ett årsbesked till alla våra kunder. Där får du besked om föregående års ränteberäkning. Vi gör avdrag för eventuell skatt på räntan i enlighet med gällande lag och skickar deklarationsuppgifter till Skatteverket.

Saknar du BankID och önskar besked om ditt sparande andra tider på året, fyll i dina uppgifter nedan så skickar vi ett kontobesked. 

RÄNTEHISTORIK

Ändra utbetalningskonto

Ändra utbetalningskonto

Vill du ändra ditt föranmälda utbetalningskonto för kommande utbetalningar skickar du den ifyllda blanketten till oss. Bifoga en kopia på giltig ID-handling. När ändringen är gjord skickar vi dig en bekräftelse.

Om du ändrar utbetalningskonto i samband med uttag eller avslut kommer det att dröja några dagar extra innan du har pengarna tillgängliga på ditt konto. Det beror på att vi av säkerhetsskäl helt gör klart ändringen, innan vi gör din utbetalning.

Avsluta konto

Avsluta ditt konto

För enklast och snabbast process fyller du i formuläret nedan och väljer att signera med BankID. Vi skickar en länk och instruktioner till din e-mail inom ett par minuter, länken är giltig i en vecka.

Har du inte BankID fyller du i formuläret, men väljer att få det hemskickat för signering. Bor du utomlands ber vi dig istället ladda ner blanketten och skicka den till oss. Om du inte signerar med BankID behöver vi en kopia av giltig ID-handling - bifoga en kopia om du inte gjort det vid ett tidigare tillfälle. 

När kontot avslutas kommer sparkapitalet, inklusive upplupen ränta att föras över till ditt föranmälda utbetalningskonto. Vi gör avdrag för preliminärskatt på räntan enligt gällande lag (f.n. 30 %) och skickar deklarationsuppgifter till Skatteverket. Till dig skickar vi en bekräftelse, med uppgifter om ränta och innehållen preliminärskatt.