Lagfart - vad är det och hur mycket kostar den?

Om du har köpt ett fritidshus, villa, radhus eller tomträtt behöver du ansöka om lagfart hos Lantmäteriet inom 3 månader. Lagfarten är ett bevis på att du äger fastigheten. När den beviljats får du ett lagfartsbevis som skickas hem till dig - du är då registrerad som fastighetsägare i Lantmäteriets fastighetsregister.


Vad kostar en lagfart?

Lagfartskostnaden som kallas stämpelskatt är 1,5% av köpeskillingen / bostadens pris eller taxeringsvärdet (om taxeringsvärdet är högre än bostadens pris). Lantmäteriet tar även ut en expeditionsavgift på 825 kr.

Kan lagfarten ingå i bolånet?

Lagfartskostnaden ingår inte i bolånet och du behöver alltså betala den själv. Tänk därför på att ta med kostnaden för lagfart i budgeten innan du budar på ett hus. Kostnad för pantbrev kan också tillkomma vid husköp.

Hur ansöker man om lagfart?

Ansökan om lagfart hos Lantmäteriet ska göras inom tre månader efter tillträdesdagen Du kan antingen ansöka själv via Lantmäteriets e-tjänst eller så kan banken göra det åt dig i samband med att du ansöker om bolån.

När ska lagfarten betalas?

Lantmäteriet skickar en faktura för lagfartskostnaden, oftast 1-2 månader efter tillträdet av din bostad.

När behöver man inte betala lagfart?

Du behöver inte betala stämpelskatt om du ärvt fastigheten eller fått den via bodelning. Däremot behöver du betala Lantmäteriets expeditionsavgift på 825 kr, som de tar ut för att göra ändringar i den befintliga lagfarten.

Dödsbolagfart

Om fastighetsägaren dör ska personens dödsbo ansöka om en dödsbolagfart. En bestyrkt kopia av bouppteckningen ska skickas med, bouppteckningen måste vara registrerad hos Skatteverket och fastigheten ska stå med i bouppteckningen.

Räknexempel

Köper du en fastighet för 2 000 000 kr, blir stämpelskatten 2 000 000 * 0,015= 30 000 kr Med expeditionsavgiften blir kostnaden för lagfart totalt 30 825 kr.


Lagfarten är avdragsgill

Om du säljer fastigheten kan du dra av på skatten för kostnaden för både lagfart och pantbrev i din deklaration.

Vad händer om jag inte ansöker om lagfart?

Vad händer om jag inte ansöker om lagfart?

Du som köper ett hus är skyldig att ansöka om lagfart inom tre månader från tillträdesdagen. Om du inte ansöker om inom tre månader kan Lantmäteriet begära att du ska skicka in en ansökan. Om du ändå inte gör det kan du tvingas betala böter. Men främsta anledningen att det är viktigt att söka om lagfart i tid är att säkra din rätt till fastigheten och för att kunna få ut pantbrev.

Ingen lagfart behövs för bostadsrätt

Du behöver bara ha en lagfart när du köper en villa, ett radhus, sommarstuga, ägarlägenhet eller någon annan typ av fastighet. I bostadsrättshus räknas hela huset som en fastighet. Därför är det bostadsrättsföreningen som ansvarar för att sköta fastighetens lagfart.

Vad är skillnaden mellan lagfart och pantbrev?

Lagfarten är ett bevis på att det är du som äger fastigheten medan pantbrev är ett dokument som används som säkerhet när du ansöker om bolån för att köpa ett hus.

Läs mer om pantbrev
Vad är skillnaden mellan lagfart och pantbrev?

Frågor?

Nordax Bank

NOBA Bank Group AB (publ)

Organisationsnummer: 556647-7286

Styrelsens säte: Stockholm

+46 (0) 8-508 808 00

www.noba.bank

Vi använder cookies

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera och för att ge dig en bra upplevelse. Med cookies vill vi också kunna följa upp hur hemsidan används samt anpassa innehåll och marknadsföring personligen till dig som besökare. Genom användningen av cookies behandlar vi dina personuppgifter och vissa tredjepartscookies innebär att information delas med tredje part. Du kan själv välja dina inställningar och när som helst ändra dem nederst på webbsidan eller i webbläsaren.

Läs mer i vår Informationstext om cookies

Ställ in cookies