Så sänker du dina matkostnader

Priserna på matvaror har blivit tre gånger så höga sedan 80-talet enligt SCB:s konsumentprisindex (KPI). Men trots att inflationen är hög finns det undantag som gör att det fortfarande går att äta billigt. Nötter, avokado och purjolök är bara några exempel på matvaror som är billigare idag än för ett år sedan. Och eftersom att maten står för en stor del av våra hushållskostnader så är det bra att se över sina inköp. Därför kommer här våra bästa tips för en lågkost(nads)diet.

1. Fixa en matbudget

Ett viktigt första steg för att sänka dina matkostnader är att skapa en budget. Det är egentligen inte mer komplicerat än att du bestämmer hur mycket du vill spendera på mat varje månad (Tips: I budget-appen Pennies kan du ange maxbelopp för olika utgiftskategorier varje månad). När du har en summa att gå efter blir det mycket enklare att styra dina matkostnader, undvika dyra spontanköp och spara pengar.

2. Planera dina inköp

Undvik att småhandla i din dyra närbutik så mycket som möjligt. Storhandla på veckobasis och planera dina inköp. Ha alltid med dig en inköpslista och handla inte hungrig. Då minskar du risken att frestas att köpa onödiga saker som godis och snacks.

3. Ät purjolök

Istället för att sura över kaffet som gått upp 29,5% de senaste månaderna eller gnälla över att vitkålen blivit 24,7 % dyrare, kan du faktiskt glädja dig åt att priset på purjolök sjunkit med 45%! Det är bara ett av flera goda exempel. Du har säkert också märkt att priserna på vissa varor ändras drastiskt efter säsong. Undvik därför bland annat att äta färska jordgubbar på vintern.

Mat som blivit billigare de senaste månaderna:

  • Purjolök -45,0 %
  • Avokado -21,3 %
  • Öl upp till 2,7 procents alkoholhalt -4,0 %
  • Äpplen -3,8 %
  • Blomkål -3,8 %
  • Gul lök -3,2 %
  • Sylt och marmelad -2,9 %
  • Citroner -1,7 %
  • Nötter och torkad frukt -1,7 %
  • Annat smörgåsfett -1,4 %

Mat som blivit dyrare de senaste månaderna:

  • Kaffe + 29,5 %
  • Tomater + 29,4%
  • Päron + 24,8 %
  • Vitkål + 24,7 %
  • Färsk lax + 21,2 %
  • Honungsmelon + 20,6 %
  • Apelsiner + 16,8 %
  • Salladskål + 15,3 %
  • Djupfryst frukt och bär +13,5 %
  • Grovt bröd + 12,1 %

4. Undvik e-shoppandet

Enligt en prisundersökning genomförd av PRO är det i genomsnitt 8 procent dyrare att handla mat på nätet och få hemleverans men bara 2 procent dyrare när du själv hämtar dina beställda varor i butiken. Det mest ekonomiska är alltså att du själv traskar till butiken och handlar på det traditionella viset. Förutom att du sparar pengar får du dessutom motion på köpet. Men kom då ihåg att ta med tygpåsar. (En plastkasse kostar idag omkring 6 kr).

5. Rabatter och kampanjerbjudanden

Håll utkik efter rabatter och medlemserbjudanden. Ofta har butiker kampanjvaror varje vecka. Fokusera på dessa. Begränsningar skapar kreativitet. Kanske kommer du på nån helt ny spännande matkombo? Viktigt att tänka på är dock att inte lockas att köpa onödiga varor som läsk, kakor och godis bara för att det är nedsatt pris. Behåll fokuset på din inköpslista.

6. Köp mat med kort datum

Något som inte bara är ekonomiskt utan även klimatsmart är att köpa mat med kort datum. Med Karma-appen kan du köpa överbliven mat till halva priset från restauranger, kaféer och butiker. Matsmart är ett annat exempel på app som säljer produkter från överproduktion, säsongsvaror och varor med kort- eller passerat bäst före-datum. Här kan du beställa varor som konserver, torrvaror och hygienartiklar med 20-90% rabatt.

7. Släng inte mat

Det kan vara lätt att du köper på dig mer mat än vad du hinner äta upp med erbjudanden och billig mat med kort datum. Så var noga med att inte köpa mer mat än vad du behöver om det är färskvaror. Det kan också vara bra att regelbundet göra en inventering i kyl och frys för att hålla koll på om något är på väg att gå ut.

Kopiera länk: