BankID

Vad är BankID och hur fungerar det?

BankID är den vanligaste formen av personlig elektronisk legitimation och används för att styrka din identitet på internet. Det har hög säkerhet och är juridiskt bindande på samma sätt som när du personligen visar en legitimation.

Har du inte redan BankID eller Mobilt BankID beställer du det via din internetbank, det enda som krävs är att du har ett svenskt personnummer. Du kommer då att behöva installera BankID säkerhetsprogram på din dator och ladda hem BankID appen till din smartphone.

Läs mer på BankID.com


Så fungerar BankID signering hos oss

För våra privatlånekunder: Väljer du att signera ditt skuldebrev med BankID skickar vi ett SMS efter att din ansökan blivit beviljad.

För våra Sparkunder: Väljer du att signera dina dokument med BankID mailar vi en länk strax efter att du gjort din begäran här på vår webbplats. Länken är giltig i en vecka.

Hos oss kan du använda både BankID och Mobilt BankID som elektronisk legitimation för privatlån och sparkonto.

Problem med BankID signering

Om ditt BankID inte fungerar kan det bero på att du behöver uppdatera ditt BankID säkerhetsprogram. Du kan ladda ned och installera programmet från install.bankid.com. Utöver att installera BankID säkerhetsprogram behöver du beställa ett BankID hos din internetbank för att kunna använda tjänsten. Problem med BankID skulle även kunna bero på att det är spärrat, för gammalt eller att du har skrivit fel lösenord/PIN kod. Läs mer på BankID’s hemsida eller kontakta din bank.

Svar på tekniska frågor på BankID.com

Frågor?

Nordax Bank

NOBA Bank Group AB (publ)

Organisationsnummer: 556647-7286

Styrelsens säte: Stockholm

+46 (0) 8-508 808 00

www.noba.bank