För din säkerhet

Din personliga säkerhet och dina uppgifter är av högsta vikt för oss på Nordax. Den här sidan syftar till att informera om hur vi proaktivt arbetar för din säkerhet samt var du kan vända dig vid misstankar. Här finns även tips och råd kring hur du bör agera för att skydda dig själv.

  • Kontakt

    Kontakta oss på följande adresser om du tror du blivit utsatt för Phishing eller bedrägeri. När du kontaktat oss kommer du att få stöd och hjälp från våra experter.

    Phishing@nordax.se

    Fraud@nordax.se

    Vid brådskande ärenden kan du nå oss via telefon på 08-508 808 00 under våra öppettider på vardagar kl. 08 – 17.

  • Till sidans topp
  • Informationssäkerhet

    Vi är engagerade i, och arbetar aktivt med, att skydda våra kunders integritet och personliga uppgifter. Det gör vi genom att säkerställa säkerhetsrutiner som både proaktivt och reaktivt förbättrar säkerheten kontinuerligt. Allt för att våra kunders information hanteras säkert och ej blir tillgängliga för obehöriga.

    Vår kommunikation med kunder

    Vi på Nordax kommer aldrig att kontakta våra kunder och be dem lämna ut uppgifter om lösenord eller PIN-koder via e-mail, sms eller andra medier.

    Vidare kommer vi aldrig kräva identifiering via BankID om man som kund inte initierat identifikationen själv.

    Vi kan dock komma att kontakta kunder med hänvisningar till våra digitala tjänster där man som kund i ett senare skede ombeds att identifiera sig med BankID för att utföra ärendet. I de här fallen ber vi våra kunder, om osäkerhet uppstår, att verifiera att man är inloggad på följande sida:

    MINA SIDOR - HANTERING AV DITT LÅN I INLOGGAT LÄGE

    VÅR HEMSIDA (SOM DU BEFINNER DIG PÅ NU)

    Vi kan komma att kontakta våra kunder med erbjudanden från våra samarbetspartners som går att finna på följande sida:

    ERBJUDANDEN TILL VÅRA KUNDER

    Vår kommunikation via digitala kanaler (Mina Sidor eller webbsida) sker alltid via säker och krypterad anslutning. Detta kan verifieras genom att webbadressen börjar med https samt om det finns ett låst hänglås som symbol när du loggar in.

    Observera att om en symbol visar ett öppet hänglås så indikerar detta att sidan ej är krypterad.

  • Till sidans topp
  • Bedrägerier

    Dagens digitala utveckling har lett till en rad olika tekniker för oseriösa aktörer att försöka bedra och lura individer online. Med detta stycke vill vi informera och bidra till att minska risken för att du som vår kund blir utsatt.

    Phishing/Nätfiske

    Phishing innebär att en bedragare på något sätt, ofta via mail eller telefon, försöker komma över personlig och känslig information, även kallat nätfiske. Typiska aktiviteter som efterfrågas är lösenord eller att BankID triggas utan att du initierat det. 

    Bedragarna använder ofta etablerade företagsnamn för att skapa förtroende och den drabbades ombeds att ge ut känslig information alternativt klicka på länkar. Detta ger bedragarna tillgång till den drabbades information via olika program som spelar in och loggar den drabbades dator.

    För att identifiera eventuell Phishing kan man noggrant läsa igenom texterna för fel i stavning eller grammatik då översättningsprogram ofta används. En ytterligare åtgärd är att verifiera adressen som eventuella mail mottas från så att domänen, dvs @nordax.se matchar de det avsändaren utsäger sig tillhöra.

    Är du det minsta osäker ber vi dig dock hellre kontakta oss för att verifiera om det är en korrekt kontakt än att chansa, din säkerhet är viktig för oss!

    Skadliga program

    Bedragare använder sig ofta av olika typer av virus, trojaner eller andra spionprogram för att komma åt och kartlägga känsliga uppgifter och beteenden hos den drabbade.

    Dessa typer av program är ofta svåra att identifiera och sprids vanligtvis via länkar eller gratisprogram som erbjuds via mail eller olika webbsidor/popup-rutor. Denna typ av program kan även spridas av att drabbade vänner skickar personliga meddelanden eller mail med hänvisningar till länkar för att öka spridningen.

    Det bästa sättet att skydda sig mot denna typ av programvaror är att vara selektiv och riskmedveten gällande att klicka på olika länkar, ladda ner gratisprogram och gällande vilka olika hemsidor och popup-rutor man väljer att surfa till och klicka på.

    För att ha ett bra grundskydd rekommenderar vi även att säkerhetsställa att det alltid skall finnas ett uppdaterat och aktivt virusskydd och brandvägg på datorn som används.

    ID-stöld

    En av de största riskerna kopplat till digitalt bedrägeri är att bedragaren kommer över den drabbades identitetshandlingar vilket riskerar leda till att köp eller lån öppnas i den drabbades namn.

    En identitetsstöld märks ofta genom att fakturor eller kreditupplysningar börjar komma in till den drabbade. Ett tips är att vara ansluten till digital brevlåda, för att kunna erhålla eventuella kreditupplysningskopior direkt, istället för att invänta postgången. Om du fått kreditupplysningar eller fakturor från oss på Nordax för något du inte känner igen så ska du anmäla detta direkt till oss. Om du i övrigt misstänker att din identitet kan ha blivit kapad så anmäls detta direkt till Polisen. 

    Att vara vaksam och restriktiv gällande i vilka sammanhang man delar uppgifter eller handlingar kring din identitet är det bästa sättet att minimera risken.

    I länkarna som presenteras i avsnittet ”Allmänna länkar” finns råd om hur man kan minska sådana risker samt även tips på tjänster som kan bidra till en övervakning av eventuella försök till ID-kapningar.

  • Till sidans topp