7 tips för ett ergonomiskt hemmakontor

På kontoret var det enklare med ergonomin. Höj - och sänkbara stolar och bord och stora skärmar fanns på plats. Någon hade tänkt till. Men nu i coronatider när många av oss sitter på hemmakontoret kan det bli lite si och så med det.

Även om man innerst inne vet att det med ergonomi är viktigt, är det lätt att glömma bort hur man sitter. Soffan är ju ganska bekväm ändå men den är inte en bra arbetsplats i längden. Här kommer därför några enkla ergonomiska tips för att undvika att få ont i kroppen på hemmakontoret.


1. Skippa soffan

Javisst kan det vara skönt att jobba på sin laptop i soffan. Det funkade när hemmajobb var något vi gjorde några timmar under en helg eller kväll. Men när det handlar om en 40 timmarsvecka är risken stor att du får ont i ryggen, nacken och skuldrorna. Använd gärna en extern skärm eller en laptop med externt tangentbord och mus. Skärmen bör vara placerad så att ögonhöjden går i linje med adressfältet i webbläsaren.

2. Låt dina armbågar vila

Hitta en arbetshöjd så att dina armbågar kan vila på skrivbordet/köksbordet. Tänk 90 graders vinkel i armbågsled så att överarmen kan hänga rakt ner utmed kroppen och att underarmarna vilar på bordsytan. På jobbet finns det ofta höj-och sänkbara skrivbord och stolar. Hemma vid köksbordet har vi ofast inte samma möjligheter. Men leta då upp en kudde att sitta på för att komma i rätt höjd.

3. Dingla inte med fötterna

Fötterna liksom armbågarna bör ha stöd. Om du nu inte når ner med fötterna, är det dags att sätta dem på en pall, låda eller en trave böcker. Detta minskar belastningen på ländryggen. Du kan även lägga en kudde vid svanken, så att du får stöd i ländryggen som rätar upp kroppen.

4. Titta bort ibland

Har du stirrat på din datorskärm i 20 min är det dags att lyfta blicken och kolla på något annat längre bort. Då får dina ögonmuskler vila och du minskar risken för ögontrötthet.

5. Rör på dig

Lika viktigt som avlastning och stöd, är variation. Rör på dig minst var 30:e minut!

6. Jobba i dagsljus

Se till att det inte är för mörkt när du jobbar. Då är risken att du skjuter fram huvudet och spänner dig. Försök få in så mycket dagsljus det går (även om inte helt lätt i hösttider).

7. Ta lunchpaus

Det är lätt att man småäter på hemmakontoret. Kylen och skafferiet är lite för nära och man kanske skippar lunchen. Se till att ha en ordentlig lunchpaus som du brukade ha på kontoret och inte framför datorn, se till att dina ögon och kroppen får variation.

 

Kolla in vår klädkollektion för hemmajobb och fler tips:

Det nya vanliga

Taggar: Våra kunder
Kopiera länk: