händer på skrivbord
  • BankID information

    BankID - vad det är och hur det fungerar

    BankID är den vanligaste formen av personlig elektronisk legitimation och används för att styrka din identitet på internet. Det har hög säkerhet och är juridiskt bindande på samma sätt som när du personligen visar en legitimation.
    Har du inte redan BankID eller Mobilt BankID beställer du det via din internetbank, det enda som krävs är att du har ett svenskt personnummer. Du kommer då att behöva installera BankID säkerhetsprogram på din dator och ladda hem BankID appen till din smartphone.

    För våra Lånekunder: Väljer du att signera ditt skuldebrev med BankID mailar vi en länk efter att din ansökan blivit beviljad. Länken är giltig i en månad. 

    För våra Sparkunder: Väljer du att signera dina dokument med BankID mailar vi en länk strax efter att du gjort din begäran här på vår webbplats. Länken är giltig i en vecka.

    I bägge fallen klickar du på länken för inloggning och följer instruktionerna.
    Hos oss kan du använda både BankID och Mobilt BankID som elektronisk legitimation, däremot inte Telia.

    Problem med BankID signering

    Om ditt BankID inte fungerar kan det bero på att du behöver uppdatera ditt BankID säkerhetsprogram. Du kan ladda ned och installera programmet från install.bankid.com. Utöver att installera BankID säkerhetsprogram behöver du beställa ett BankID hos din internetbank för att kunna använda tjänsten. Problem med BankID skulle även kunna bero på att det är spärrat, för gammalt eller att du har skrivit fel lösenord/PIN kod. Läs mer på BankID’s hemsida eller kontakta din bank.